lauantai 1. elokuuta 2009

Jrockin lyhyttä matematiikkaa: sukupuoli ja sen funktiot

Ne, joille ulkonäköön panostavat japanilaisrokkarit ovat vieraampaa lajia, esittävät tragikoomisuuteen asti kysymystä näiden sukupuolesta. Tästä pitäisi älytä olla kimpaantumatta: tutkimusten mukaan kaikki aasialaiset kasvot näyttävät kautta linjan samanlaisilta, jollei niihin ole tottunut, eikä tarkan stailauksen luvatussa maassa edes vaatetuksesta voi aina tehdä varmoja johtopäätöksiä. Toki tilanne saa huvittavia piirteitä, kun asia on itselle arkinen, mutta samaa epäilyä ja arpomista saa kuulla jatkuvasti muilta.

Visuaalisestikin viihdyttävät aasialaismuusikot siis osaavat totuttujen sukupuolinormien rikkomisen taidon. Hameet ja meikit ovat kaikille sopivaa rekvisiittaa, ja se, mitä on niiden alla, on kauneuden tavoittelussa toissijaista.

Vaikka monet kuuntelijat pyrkivät perässä samaan, voi keskiverron j-harrastajan sukupuolesta heittää helpon arvauksen edes henkilöä näkemättä. Todennäköisyys on noin yhden suhde neljään; länsimaissa, ainakin Suomessa, japanilainen musiikki viehättää selkeästi useampia tyttöjä kuin poikia.

Vaikka sitä ei tätä androgyynien kaunokaisten massaa vilkaisemalla heti arvaakaan, on j-skene siis selkeästi sukupuolittunut: naispuolisilla on ylivalta yleisössä, miehillä taas lavalla. Tämä on tottuneille perusriisiä, mutta miksi ja miten siihen päädytään?

Tuskin voidaan mennä väittämään, että muusikoiden sukupuoli yksiselitteisesti johtaisi koostumukseltaan tietynlaiseen fanikantaan. Esimerkiksi suomipunkkarit ovat enimmäkseen miehiä, mutta niin ovat heidän faninsakin. Pääasiassa naisten esittämä listapoppi kiskoo puoleensa paljolti nuoria naisia, ja pehmeämpi rock taas raikaa niin miesten kuin naistenkin kitaroista ja stereoista.

Ainakaan itse en ole myöskään törmännyt aasialaismusiikkia arvostavien parissa mihinkään skenen sisäiseen sukupuolisyrjintään. Toisinaan oikeastaan tuntuu, että miespuolisia japanilaismusiikin kuuntelijoita harvinaisuutensa vuoksi arvostetaan enemmän, jopa naurettavuuteen asti. Silti he säilyvät vähemmistönä.

Miksi ero on näin selkeä? Itse musiikillahan ei ole sukupuolta, eikä näissä porukoissa usein ulkonäölläkään. Miksi kuitenkin tyttöihin ja poikiin suhtaudutaan täälläkin niin eri tavalla?

Ehkä tämä on itseään ruokkiva ilmiö. Pojat ovat fanirivistöissä harvemmassa, joten heitä ihmetellään; tästä taas syntyy kuva, että kyse on jotenkin oletusarvoisesti tyttöjen jutusta, ja mukaan uskaltautuvat pojat ovat jonkin sortin kummajaisia niin ulkopuolisten kuin muiden fanienkin silmissä. Niinpä he säilyvätkin harvinaisina ja täten ihmetyksen aiheina.

Sukupuolirajoilla leikittely sallitaan staroille, mutta ihailijoitten keskuudessa samat rajoitteet jakavat porukan vakaasti kahteen hyvin erikokoiseen ryhmään.

Olisi hienoa, jos osaisimme olla vain samaa porukkaa, katsoa näitten muurien läpi samalla tavalla kuin muusikoitten stailauksen ohi ja nähdä vain ihmiset, jotka nauttivat samasta musiikista.

Teksti: Jimir

2 kommenttia:

Wainamoinen kirjoitti...

Olen vähemmistön edustaja, jihuu!
Uskaltaisin väittää että miesten ja naisten välinen suhde on suurempi kuin yksi neljään, veikkaisin itse enemmän abouttiarallaa yksi kahdeksaan-tasoa.

Naisiin vetoaa yleisesti pynttäys enemmän. Hyvin harvaa miestä kiinnostaa kimalteet, kivat kuteet ja glittermäiset vaatteet niin länsimaisessa kuin japanilaisessa musiikissa.
Naisten on taas helpompi innostua esteettisistä asioista (Backstreet Boysit on ihania, samoin Ruki - vaatteissa sama homma) ja nämä tuovat fanittamiseen lähinnä lisäpontta. Useammin taas miehillä tulee ajatus, että ulkonäköön panostus on musiikista pois.

Anonyymi kirjoitti...

Itse 25v vähemmistön edustajana voin sen sanoa, että jrockissa kiinnostaa musiikillisesti erilaisuus. Ei siis ainoastaan laulun osalta, vaan jotenkin tuntuu että useat bändit osaavat luoda instrumenteillaan selkeämpää, vaihtelevampaa ja mukaansatempaavaa musiikkia. Laulu sitten tekee musiikista vielä parempaa.

Bändin ulkonäkö ei paranna musiikkia ollenkaan, mutta se tekee imagosta paljon mielenkiintoisamman. En 10 vuoden aikana ole oppinut Nightwishin jäsenten nimiä, mutta silti osaan jostain kumman syystä luetella useamman jrock-bändin jäsenten nimet ja tunnistaa jokaisen persoonallisen ulkonäön.

Visuaalisuus myös tekee keikoista mielenkiintoisempia katsoa. Olen paljon enemmän nauttinut jrock-keikoista kuin mistään muista keikoista. Sitäpaitsi... kyllä mielummin katson kauniiksi pyntättyä Hizakia kuin jotain karvaista viikinkiä.

Keikoilla käyminen kyllä tuntuu hieman ahdistavalta koska on teinityttöjen ympäröimänä. Siinä tulee pakosti "olenko nyt oikeassa paikassa" -tunne. Toisaalta huomaa nopeasti ettei kukaan oikeasti välitä ja siihen tottuu.

Se miksi en ole yrityksistä huolimatta saanut miespuolisia kavereita kiinnostumaan japanilaisesta musiikista on maineen ja japanin kielen syy. Useampi ei vain jaksa yrittää olla kiinnostunut. Eräs hevarikaveri totesi: "musiikki on hyvää, mutta laulu on kamalaa".